Nu de motor compleet is gedemonteerd zijn alle geroeste bouten, moeren, spaken en andere ijzeren onderdelen naar de verzinkerij gebracht. Hier kwamen alle onderdelen weer als nieuw vandaan. De achterbrug, spatborden en het stuur zijn opgeschuurd en zwart gespoten.
De voorpoten zijn opgeschuurd en gepolijst. Het frame is gespoten en ook het motorblok is optisch aangepakt: de cilinder en cilinderkop zijn zwart gespoten, en de karterkappen gepolijst.
De verzinkte spaken zijn weer terug in de velg gezet en gemonteerd met nieuwe banden. Het begint langzaam weer op een motor te lijken.
Het volgende onderdeel wat is aangepakt is het zadel. Hier is eerst een houten basis voor gemaakt, welke bestaat uit twee aan elkaar gepolyesterde plankjes. Aan de voorkant zit een klein op maat gemaakt stuk hout zodat het zadel mooi aansluit op de tank. Door het hout zitten de bevestigingsbouten om het zadel aan het frame te monteren.
Vervolgens zijn er voor het schuim in het zadel twee soorten schuim gebruik: stugger en zachter schuim. Hieromheen zit nog een extra schuimlaag, zodat de houten rand niet in het leer snijdt. De onderkant is netjes zwart gemaakt.
Onder het skai-leer is een dunne schuimen gestikt met steeds 2 cm tussen de naden. Dit geeft een ribbel-effect. Het leer met de ribbels is vervolgens over het schuim heen getrokken en vastgeniet aan de onderkant van het zadel. Van dichtbij zie je misschien wat kleine imperfecties, maar voor een eerste zadel is hij erg netjes geworden.
Op de volgende foto hebben we ook de Megaton-uitlaat, de koplamp, het zadel en het achterspatbord gemonteerd. Voor het oog is ook al even de tank erop gedaan. Tijdens het bouwen van de motor werd Lennert meegesleept door zijn enthousiasme, en wilde allerlei dingen tegelijkertijd aanpakken. Micha remde dit vaak een beetje af door de volgende uitspraak te gebruiken:
Hij hoeft niet in één dag af te zijn
De tank is ook in meerdere fases aangepakt. Eerst is de hele tank oranje gespoten, en zijn er stickers met het Yamaha-logo laten afdrukken. Om het witte vlak op de tank te krijgen is eerst de vorm van het witte vlak op maakt gemaakt, en daarna is de vorm op de tank afgeplakt met schilderstape.
De rand tussen het oranje en witte vlak is niet helemaal strak, maar dat geeft niet omdat over deze rand een zwarte striping van 6mm wordt geplakt.
Ook het is het Yamaha-logo aan beide zijden van de tank geplakt en is de hele tank nog een keer met 2-componenten blanke lak behandeld, zodat de lak ook mooi blijft als er benzine overheen wordt gemorst. Ook over hoe de tank geworden is zijn we zeer te spreken.
4 / 7 / 2014 20:25
Prachtig gedaan heren! Mijn complimenten 🙂
4 / 15 / 2017 23:33
Wat een prachtige SR! Ik ben ook bezig met die van mij en dit is zeker een bron van inspiratie. Mag ik vragen welke sproeiers jullie gebruiken?